22.01.15

Kineetiline liiv

Tahtsin teiega täna rääkida kineetlisest liivast. Ma usun, et suurem osa lapsevanematest on selle liivaga kokku puutunud, sest juba mõnda aega on see laste seal täielik hitt-toode. Minu lapsed ka mängivad sellega, nii kolmene kui ka kümnene. Kodus kasutataksegi liiva peamiselt niisama mängimiseks, no nagu liivakastiski. Näiteks väike poiss sõidab autoga, ehitab losse jne. Arvestades, et väikese lapse motoorika areng on stiimuliks vaimsele arengule, siis on see üks hea materjal, mida väikeste sõrmede vahel mudida. (Edasi võiks muidugi liikuda ka natuke raskemeta materjalideni, nt plastiliin, soolatainas jne jne, et sõrmekesed ikka tööd saaksid ja areneksid)

Aga täna ma tahtsin rääkida lisaks sellest, kuidas mina lasteaias liiva enda kasuks tööle panen. Selleks on väga palju erinevaid võimalusi.

  • Kõigepealt tuleb tunnistada, et liivaga mängimine aitab väga hästi rahuneda. Soovitan proovida, sest olen ka ise läinud liiva "mudima", kui kerge ärritus tahab peale tulla. Nii et mina kasutangi liiva päris palju selleks, et mõned aktiivsemad ja tormakamad lapsed natuke nö maha rahustada. Laps ei tunne seda karistusena, nii nagu paneb tundma nn "paha-lapse-tool", kus laps istub üksi igavledes ja halvimal juhul näitavad teised ka näpuga (see tool mulle üldse ei sümpatiseeri, aga sellest juba mõni teine kord).
  • Liiva saab edukalt kasutada ka õppimiseks. Kõige lihtsam võimalus on teha liivast tähti. Tähti saab liivast voolida, tähti saab sõrmega (vm vahendiga) liiva peale kirjutada, tähti saab tähevormidega välja lõigata jne. Lisaks saab tehtud tähtedest sõnu moodustada ja veel palju muud.

  • Matemaatika jaoks on liiv ideaalne abivahend. Sarnaselt tähtedega saame teha numbreid. Lisaks saab voolida erinevaid ruumilisi kujundeid, sellega ka aidates lapsel tunnetada, mis tähendab ruumiline. Liiva saab väga edukalt kasutada asja osadeks jaotamise õppimisel (lastele väga meeldib liivast torte ja pizzasid küpsetada, mul tasub vaid paluda tordist üks veerand söömiseks ja juba ongi jälle midagi õpitud). Keegi ei keela liivaga arvutamist jne jne. Fantaasial pole siinkohal piire.



  • Eilsel oma lapse kooli hoolekogu koosolekul sain veel ühe idee. Liiva saab edukalt ka kasutada pinnavormide ja maastike õpetamiseks. Ühesõnaga kaetud on ka valdkond mina ja keskkond, tuleb ainult olla loov.
  • No ja viimaseks muidugi ju ka kunstiõpetus, lapsed loovad uhkeid taieseid, kui anda vaid neile võimalus. Siia lõppu üks näide minu rühma poiste tööst.

4 kommentaari:

  1. Lepisite Mutukamoosiga kokku, et räägite samast asjast;) Aga kineetiline liiv on äge!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. No näed, oleks justkui kokku leppinud jah. :) Hea, et päris sama tekst vähemalt pole! Aga Mutukamoosi blogi tundus lahe, lisasin endale ka jälgimisse. ;)

      Kustuta
  2. Meil ka kodus see liiv olemas. Äge asi ikka välja mõeldud! Mulle tundub, et sellega tegutsemine mõjub kuidagi rahustavalt kohe :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Liivateraapia võiks lausa olemas olla (kui veel pole) :)

      Kustuta